1999 - Putrajaya
Putrajaya, bandaraya pintar dalam taman terletak 25 kilometer di
selatan Kuala Lumpur merupakan sebuah bandaraya futuristik yang
menempatkan pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan.Berbanding dengan
Kuala Lumpur, sebuah bandar tinggalan penjajah, Putrajaya dibangunkan
oleh anak bangsa sendiri dengan bercirikan budaya tempatan. Mula dibina
pada 16 April 1995, Putrajaya akan menggunakan aplikasi teknologi
maklumat (IT).
Putrajaya seluas 4,931 hektar ini dibangunkan dengan kos RM20.5 billion mengandungi Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Perumahan, Kemudahan komersial, kemudahan sosial dan kemudahan keagamaan.
Lawat Web
Putrajaya seluas 4,931 hektar ini dibangunkan dengan kos RM20.5 billion mengandungi Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Perumahan, Kemudahan komersial, kemudahan sosial dan kemudahan keagamaan.
Lawat Web
1999 - Istana Budaya
Sejarah Istana Budaya bermula pada tahun 1964 dan proses penubuhannya
dimulakan pada tahun 1971 oleh Kongres Kebudayaan Kebangsaan. Pada
tahun 1994 pula, perancangan pembinaan bangunan Panggung Negara(sebelum
dikenali sebagai Istana Budaya) bermula.Proses pembinaannya dimulakan
pada tahun 1995 dan tiga tahun kemudian, iaitu pada tahun 1998, Panggung
Negara berpindah ke premis barunya yang terletak di Jalan Tun Razak.
Pada bulan Mei 1999 menyaksikan logo Istana Budaya dilancarkan dan pada
15 September 1999, Istana Budaya yang dahulunya dikenali sebagai
Panggung Negara telah dibuka secara rasminya oleh Perdana Menteri, Dato'
Seri Dr. Mahathir Mohamed.
Lawat Web
Lawat Web
1998 - Laluan Kedua Malaysia-Singapura
Laluan Kedua Malaysia-Singapura (LINKEDUA), ialah sebuah rangkaian
jambatan lebuh raya yang menghubungkan Johor, Malaysia dengan Singapura.
Lebuh raya sepanjang 44 kilometer itu menghubungkan bandar Senai di
utara hingga ke sempadan Malaysia-Singapura iaitu di Tuas. Ia dibina
untuk mengurangkan kesesakan di Tambak Johor.
Laluan Kedua ini telah dibuka secara rasminya pada 18 April 1998.
Lawat Web
Laluan Kedua ini telah dibuka secara rasminya pada 18 April 1998.
Lawat Web
1998 - Kompleks Sukan Negara Malaysia
Kompleks Sukan Negara Malaysia yang indah dan mengkagumkan dibina
khusus sebagai pentas utama untuk Sukan Komanwel 1998 . Komplek sukan
ini menjadi nadi utama bagi hasrat kesukanan Malaysia pada kurun ke-21.
Kompleks Sukan Negara ini boleh menganjurkan aktiviti sukan yang
pelbagai jenis dan juga acara utama yang berorientasikan perniagaan dan
hiburan.
Kawasan utama Kompleks Sukan Negara terdiri dari tiga bangunan sukan asas. Ini termasuk Stadium Nasional yang mempunyai 100,000 tempat duduk. Pusat Akuatik Nasional dan Stadium Putra. Setiap bangunan telah direkabentuk dan dibina mengikut taraf yang diperakui bertaraf antarabangsa.
Lawat Web
Kawasan utama Kompleks Sukan Negara terdiri dari tiga bangunan sukan asas. Ini termasuk Stadium Nasional yang mempunyai 100,000 tempat duduk. Pusat Akuatik Nasional dan Stadium Putra. Setiap bangunan telah direkabentuk dan dibina mengikut taraf yang diperakui bertaraf antarabangsa.
Lawat Web
1998 - Sistem Transit Rel Ringan PUTRA
Sistem transit rel ringan PUTRA yang menghubungkan kawasan-kawasan
sub-bandar di sebelah timur dan barat Kuala Lumpur merupakan sebahagian
dari sistem pengangkutan moden di bandar raya itu. Sistem yang meliputi
laluan sejauh 29km ini adalah sistem kereta api ringan automatik tanpa
pemandu terpanjang di dunia pada tahun pertama operasinya, sehingga
perkhidmatan kereta api ringan di Lille, France dipanjangkan kepada 32km
pada tahun 2000.
Sistem ini kini dikenali sebagai Kelana Jaya Line(KLJ) sejak July 2005.
Lawat Web
Sistem ini kini dikenali sebagai Kelana Jaya Line(KLJ) sejak July 2005.
Lawat Web
1998 - Wetland Putrajaya
Wetland Putrajaya yang terletak di pinggir pusat pentadbiran baru
Malaysia adalah taman paya air tawar buatan yang terbesar di kawasan
tropika. Di samping berperanan sebagai pusat pendidikan, riadah dan
eko-pelancongan, taman ini berfungsi sebagai sistem kawalan banjir dan
penampung sistem penapisan air semulajadi bagi keseluruhan 600 hektar
Tasik Putrajaya. Lebih dari 70 spesies tanaman paya dan 24 spesies ikan
air tawar telah dibiakkan di taman ini.
Lawat Web
Lawat Web
1998 - Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang terletak di
daerah Sepang, Selangor, 50 kilometer dari Kuala Lumpur adalah lapangan
terbang terbesar dan tersibuk di Malaysia. Dibuka pada tahun 1998, ia
juga merupakan hab utama bagi Penerbangan Malaysia dan AirAsia. Cogan
katanya lapangan terbang ini ialah "Membawa Dunia Ke Malaysia Dan
Malaysia Ke Dunia" . Lapangan terbang ini berkonsepkan "lapangan terbang
dalam hutan dan hutan dalam lapangan terbang". Keadaan ini dapat
memberi ketenangan kepada penumpang dan memperkenalkan suasana hutan
Malaysia kepada pelancong luar negara.
Lawat Web
Lawat Web
1997 - Kereta kabel Genting Skyway
Perkhidmatan kereta kabel Genting Skyway di Genting Highlands, Pahang
adalah sistem kereta kabel terpanjang di Malaysia dan di Asia Tenggara.
Sistem ini merentangi jarak sepanjang 3.38km dari stesennya di kaki
bukit hingga ke hotel peranginan yang terletak 2,000m dari aras laut.
Sistem ini juga merupakan sistem kereta berkabel tunggal yang terpantas
di dunia – setiap gondola yang boleh membawa 6 penumpang itu boleh
bergerak pada kelajuan maksimum 6m sesaat atau 21.6km sejam.
Lawat Web
Lawat Web
1996 - Menara Berkembar Petronas
Menara Berkembar Petronas merupakan bangunan yang tertinggi di dunia
iaitu mecapai ketinggian 451.9m (1483 kaki). Menara berkembar ini
disambungkan pada tingkat 41 dan 41 dengan menggunakan satu jejantas
yang berukuran sepanjang 58.4 meter. Menara ini yang telah direkabentuk
oleh Cesar Pelli and Associates telah menelan belanja sebanyak US$1.2bn.
Menara ini telah dibina untuk dijadikan ibupejabat korporat PETRONAS
dan juga sebahagian daripada projek Kuala Lumpur City Centre (KLCC).
Menara 88 tingkat ini direkabentuk dengan prinsip geometrik yang
mengutamakan ciri-ciri senibina Islam. Simbol geometrik yang digunakan
adalah merangkumi semua prinsip Islam iaitu stabiliti, keharmonian,
perpaduan dan rasional.
Lawat Web
Lawat Web
1996 - Menara Kuala Lumpur
Menara Kuala Lumpur setinggi 421m adalah menara telekomunikasi
keempat tertinggi di dunia. Dibuka pada 1996, menara ini menampilkan
rekabentuk bercirikan seni tradisi Malaysia dan Islam. Menara ini
direkabentuk oleh Kumpulan Senireka Sdn Bhd dan dibina oleh firma Wayss
& Freytag dari Jerman.
Lawat Web
Lawat Web
1994 - Lebuh Raya Utara-Selatan
Lebuh Raya Utara-Selatan adalah projek lebuh raya kebangsaan pertama
yang menghubungkan utara dan selatan Semenanjung Malaysia merentasi
sembilan buah negeri menghubungkan bandar-bandar utama di bahagian barat
Semenanjung Malaysia menjadikan ia lebuh raya terpanjang di Malaysia
dengan panjang keseluruhan 847.7 kilometer.
Lebuh raya Utara-Selatan adalah pemangkin kepada nadi pembangunan dan tulang belakang bagi rangkaian pengangkutan di barat Semenanjung Malaysia. Ia dikendalikan oleh syarikat konsesi PLUS Expressway Berhad.
Lawat Web
Lebuh raya Utara-Selatan adalah pemangkin kepada nadi pembangunan dan tulang belakang bagi rangkaian pengangkutan di barat Semenanjung Malaysia. Ia dikendalikan oleh syarikat konsesi PLUS Expressway Berhad.
Lawat Web
1992 - Keretapi Tanah Melayu Berhad
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) merupakan pengendali kereta api
utama di Semenanjung Malaysia. Dahulunya sebuah agensi di bawah
Pentadbiran Keretapi Tanah Melayu (Malayan Railway Administration), ia
kini dikenali sebagai Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM Bhd atau KTMB)
kesan kempen pengkorporatan yang diterajui kerajaan pada tahun 1992.
Namun, KTM masih dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan persekutuan. KTM
menawarkan 2 jenis perkhidmatan, KTM Antarabandar dan KTM Komuter.
Lawat Web
Lawat Web
1988 - Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di bandaraya Shah Alam, yang
boleh memuatkan 24,000 pada satu-satu masa, adalah yang masjid terbesar
di Asia Tenggara. Masjid ini juga mempunyai menara tertinggi dan kubah
rumah ibadat yang terbesar di dunia. Kubahnya mempunyai ketinggian
106.7m pada puncaknya dan bergarispusat sepanjang 51.8m. Masjid ini siap
dibina pada 11 Mac 1988.
1985 - Jambatan Pulau Pinang
Jambatan Pulau Pinang merupakan jambatan yang terpanjang di Asia
Tenggara dan ketiga terpanjang di dunia. Ia adalah sepanjang 13.5
kilometer di mana 8.4 kilometer daripadanya merentasi laut. Ia
menghubungkan Lebuhraya Jelutong di Bayan Lepas, Pulau Pinang dengan
tanah besar semenanjung di Seberang Prai.
Kerja pembinaan bermula pada tahun 1982 dan siap dibina pada tahun 1985. Jambatan ini membawa kebanggaan kepada negara. Ia diakui sebagai pencapaian kejuruteraan yang cemerlang di dunia. Ini adalah kerana struktur tengahnya merupakan antara jambatan kabel-penahan (cable-stayed bridge) yang terawal di dunia.
Lawat Web.
Kerja pembinaan bermula pada tahun 1982 dan siap dibina pada tahun 1985. Jambatan ini membawa kebanggaan kepada negara. Ia diakui sebagai pencapaian kejuruteraan yang cemerlang di dunia. Ini adalah kerana struktur tengahnya merupakan antara jambatan kabel-penahan (cable-stayed bridge) yang terawal di dunia.
Lawat Web.
No comments:
Post a Comment